Great Belt w Danii - 18 km most nad Wielkim Bełtem
Gdzie znajduje się Great Belt?
Adres Great Belt to Pomiędzy wyspami Zealand and Funen, Dania
pokaż na mapie
Kiedy powstał Great Belt?
Czas powstania Great Belt to 1991 - rozpoczęcie prac
czerwiec 1997 - otwarcie tunelu dla pociągów
14 czerwiec 1998 - otwarcie połączenia drogowego
Ciekawostki i fakty o Great Belt oraz historia powstania
W kład kompleksu wchodzą dwa mosty: Eastern Bridge, posiadający 4 tory samochodowe o długości 1 624 metrów, Western Bridge pomiędzy Sprogoe i Funen o długości 6 611 m oraz podwójny tunel z torami o długości 8 067 m. Pomiędzy dwoma głównymi tunelami zostało rozmieszczonych 31 tuneli połączeniowych, co 250 metrów. Tunele te pełnią także rolę wyjść ewakuacyjnych.
12 czerwca 1986 Duński Parlament zatwierdził konstrukcję połączenia przez Great Belt. Po 12 latach intensywnej pracy konstrukcyjnej, Jej Wysokość Królowa Danii Margrethe II zainaugurowała konstrukcję mostu 14 czerwca 1998, budowla stała się wtedy największym przedsięwzięciem inżynieryjnym w historii Danii.
Obecnie jest to drugi co do najdłuższych wiszących mostów na świecie, dłuższy jest tylko japoński Akashi Kaikyo.
Mierzące 254 metry dwa pylony Wschodniego mostu Great Belt są najwyższymi punktami w Danii. Są one o 26 metrów wyższe niż pylony Golden Gate Bridge, do których przez ponad 50 lat należał rekord najwyższych na świecie.
Most położony jest 75 metrów nad poziomem morza, a każda z jego sekcji waży 1000 ton. Na długości 2,7 km pomiędzy dwoma "kotwicami" jest położonych łącznie 57 takich sekcji.
Główny kabel podtrzymujący most ma 85 cm średnicy i jest on splotem 18 648 nici, z których każda ma 5 mm średnicy.
Od 1 czerwca 1997 roku wszystkie pociągi jeżdżą tunelem, specjalnie do tego skonstruowanym, pozwoliło to na skrócenie czasu transportu samochodami przez Great Belt z jednej godziny do siedmiu minut. Natomiast czas przejazdu zmalał jeszcze więcej, bo aż o 90 minut oraz wzrosła liczba miejsc siedzących w pociągach do 40 000. Obecnie codziennie przez most przejeżdża średnio 20 600 samochodów.
Transport przez most jest bardzo bezpieczny. Raport Ministra Transportu dotyczący bezpieczeństwa mostu zawiera 47 punktów, m.in. mnogość wyjść ewakuacyjnych, to, że jednocześnie tylko jeden pociąg z materiałami łatwopalnymi może być w tunelach, tunele wyposażone są w specjalne systemy informujące o niebezpieczeństwie, gdy pociąg przekroczy dozwoloną prędkość lub gdy przejedzie znak stopu, automatycznie częściowo włączane są hamulce.
Projektant Great Belt
Typ konstrukcji, rodzaj budynku
Budowla Great Belt jest typu Most wiszący
Most wiszący to rodzaj konstrukcji mostowej, w której głównym elementem nośnym są liny lub łańcuchy zamocowane na podporach i podtrzymujące dźwigary lub pomost. Jest to popularny typ mostu, stosowany na całym świecie ze względu na swoją efektywność i wytrzymałość. Oto kilka informacji na temat mostów wiszących, ich prekursorów oraz najbardziej znanych budowli tego typu.... czytaj więcej.
Styl architektoniczny
Styl architektoniczny Great Belt określany jest jako Nowoczesny
Styl architektoniczny nowoczesny to styl, który charakteryzuje się przede wszystkim prostymi i regularnymi formami, brakiem ozdobników oraz zastosowaniem nowoczesnych materiałów budowlanych. Jest on znacznie odmienny od innych stylów architektonicznych, takich jak np. barok, gotyk czy renesans, gdzie przeważały bardziej skomplikowane formy i bogate ozdobnictwo. ... czytaj więcej.
Pozostałe wymiary, parametry oraz najczęściej zadawane pytania
Ile metrów długości ma Great Belt?
Great Belt ma długość 18 km - całość kompleksu
6 790 m - wschodni most
1 624 m - główne przęsło
Z jakiego materiału jest stworzona budowla?
Great Belt jest wykonany z następujących materiałów: Stal, żelbet
Koszt budowy
Koszt budowy i wykonania Great Belt to 43 biliony koron
Inne nazwy
Budowla znana jest także pod innymi nazwami potocznymi lub w oryginalnym języku, tj. Store Belt
Komentarze do Great Belt (17) Średnia ocen: 5 Dodaj komentarz / Oceń budowlę
Na podstawie 17 komentarzy